جستجو

خواص عرق مرزه و کاربرد های دارویی و غذایی آن چیست؟

فهرست مطالب

عرق مرزه یکی از گیاهان دارویی معروف است که از زمان‌های قدیم در طب سنتی به عنوان یک راه حل طبیعی برای مشکلات پوستی و سلامتی استفاده می‌شود. این گیاه با نام علمی “Origanum vulgare” شناخته می‌شود و خواص عرق مرزه بیشتر به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضد التهابی آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

مرزه گیاهی با طبع گرم و خشک، از تیره ی نعناعیان است که ارتفاع بوته های آن به ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر می رسد. عرق مرزه از گیاه مرزه که نوع تابستانه و زمستانه دارد تهیه می شود.تولید عرق مرزه از گیاه تازه موجب می شود تا عرق با کیفیت و دارای تمام خواص ناب گیاه بدست آید.

 

کاربرد عرق مرزه در درمان بیماری ها

  • عرق مرزه رادیکال های آزاد را از بین برده و با خواص آنتی اکسیدان بودن خود از بروز سرطان جلوگیری می کند.
  • عرق این گیاه با افزایش و تولید گلبول های قرمز بیشتر، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، میزان نمودن سطح کلسترول خون و… به تقویت مغز و سیستم عصبی کمک های شایانی می کند.
  • با کاهش استرس و بی خوابی، کارکرد سیستم عصبی و مغز را بهبود می بخشد.
  • همچنین عرق این گیاه عادت ماهیانه در بانوان را تنظیم کرده و علائم مربوط به یائسگی را بهبود می بخشد.
  • این گیاه شگفت انگیز تاثیر بسزایی در دید چشم دارد وباعث تقویت بینایی می شود.
  • کاربرد عرق مرزه در بیماری دیابت نیز وجود دارد و در طب سنتی برای از بین بردن تشنگی و خشکی دهان در مبتلایان به این بیماری بسیار توصیه می شود.
  • استفاده از این عرق به دلیل دارا بودن پتاسیم و منیزم موجب کاهش در میزان فشار خون شده و به سیستم قلبی عروقی کمک خواهد نمود.

 

نحوه مصرف عرق مرزه

بهترین نوع مصرف عرق مرزه ترکیب یک فنجان از آن با یک لیوان آب و نوشیدن بعد از هر وعده غذایی می باشد. با مصرف عرق این گیاه بعد از وعده های غذایی می توان به بهبود دستگاه گوارش کمک نمود. اما باید در مقدار مصرف این عرق دقت نمود و مقادیر مصرفی آن را طبق نظر متخصص و در کوتاه مدت مصرف نمود.

همچنین دارویى به نام تیمیان Thymian که ترکیبی از مرزه، آویشن، رازیانه و اکالیپتوس است، ساخته شده و در داروخانه هاى کشور موجود است و داراى اثر ضد سرفه و خلط آور مى باشد.

 

ترکیبات مهم عرق مرزه

مرزه تابستانی حاوی حدود یک درصد اسانس می باشد که شامل ترکیباتی از جمله کارواکرول، تیمول، بتاپی نن، پاراسیمن، لیمونن و کامفن است. ترکیبات دیگر آن شامل ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. ترکیبات مرزه بسته به شرایط آب و هوای ناحیه رویش ممکن است متفاوت باشد.

 

خواص عرق مرزه برای پوست

خواص عرق مرزه برای پوست و مو

یکی از خواص مرزه این است که مرزه یک گیاه قابض است و از این طریق به زیبایی پوست کمک می‌کند. با مصرف جوشانده گیاه مرزه می‌توانید موجب سفت شدن منافذ پوست شوید و در عین حال مسائل ناشی از آکنه و التهاب پوستی را نیز رفع و درمان کنید. از گیاه مرزه و خواص مرزه  برای میکروب زدایی و تنظیم pH پوست استفاده می‌کنند. مرزه همچنین حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها مانند ویتامین C و ویتامین A است که با افزایش کلاژن سازی در  پوست صورت به رفع چین و چروک پوست کمک می‌کند

 

خواص مرزه برای مو

یکی از خواص مرزه این است که حاوی آهن است که این آهن با افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون به درمان کم خونی کمک می‌کند و از این طریق موجب بهبود جریان خون در پوست سر شده و با بهبود جریان خون موجب  تقویت فولیکول‌های مو  شده و در نهایت این تقویت فولیکول‌های مو منجر به تقویت و افزایش رشد مو می‌شود.

 

خواص مرزه برای قلب

گیاه مرزه حاوی مواد معدنی مختلفی از جمله  پتاسیم، مس، منیزیم و منگنز است که این مواد معدنی باعث می‌شوند تا مرزه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. یکی از خواص مرزه این است که مرزه می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش داده و همچنین موجب سطح کلسترول خوب در بدن شود. کلسترول بالا از مهم ترین علل ابتلا و درگیری با بیماری‌های قلبی عروقی است و مرزه با کنترل سطح کلسترول می‌تواند از قلب محافظت کند و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.

 

خواص عرق مرزه برای کلیه و مجاری ادرار

استفاده از این عرق در دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است. درمان ورم پروستات و سختی ادرار نیز از دیگر فواید استفاده از این عرق گیاهی میباشد.

 

خواص عرق مرزه برای زنان

استفاده از عرق مرزه به دلیل دارا بودن مواد معدنی به ویژه اهن و منگنز و ویتامین های موجود در این گیاه برای زنان بسیار مفیده بوده. همچنین برای تنظیم قاعدگی و خون سازی بدن استفاده از عرق مرزه وحشی موثر است .

 

خواص عرق مرزه برای کودکان

عرق این گیاه، برای درمان کرم معده کودکان و نابودی انگل ها بسیار مفید میباشد. برای تقویت نمودن اطفال کم بنیه توصیه می شود که از عرق مرزه استفاده شود . افزون بر این در گذشته از عرق این گیاه برای درمان فلج اطفال استفاده میکردند.

خواص دمنوش مرزه

خواص مرزه برای هضم آسان

مرزه حاوی فیبر است و فیبر یکی از فاکتور‌های اصلی و مهم برای هضم است. خواص مرزه یعنی خاصیت ضد اسپاسم مرزه موجب کاهش اسپاسم‌های تحریک کننده دستگاه گوارش می‌شود.مرزه موجب درمان سوءهاضمه و نفخ می‌شود.

 

خواص مرزه برای درمان درد مفاصل

از دیگر خواص مرزه داشتن ضد التهابی و ضد روماتیسم است. مرزه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B است که به کمک این ویتامین موجب کاهش درد مفاصل و آرتروز می‌شود. استفاده از دمنوش مرزه می‌تواند برای درمان درد مفاصل مفید باشد.

 

خواص مرزه برای آلرژی

یکی دیگر از خواص عرق مرزه داشتن خاصیت ضد عفونی و ضد التهابی است که این خواص برای درمان آلرژی و حساسیت‌ها بسیار موثر و مفید هستند.

 

مضرات عرق گیاهی مرزه

به طورکلی مزره و فراورده‌های جانبی آن نظیر اسانی و عرق این گیاه برای انسان مضر نبوده، با این حال مصرف بیش از اندازه آن ممکن است التهاباتی در مخاط ایجاد کند. همچنین مرزه در برخی موارد عوارضی در ریه ایجاد می کند و در صورت بروز عوارض جانبی برای رفع آن بایستی کمی سرکه خورده شود.

بهتر است زنان باردار در طول دوران بارداری و مادران شیرده از مصرف مرزه و محصولات مربوط به آن اجتناب کنند.

مطالب پزشکی و سلامت عطاری سالویا ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *